Kotae Expo 2025 on jo takana päin, ja vastaavamme ovat siirtyneet joulupuuhien äärelle. Työskentely tulevan vuoden tapahtuman eteen käynnistyy kuitenkin jo heti tammikuussa, jolloin palautteista saamamme kehitysehdotukset ovat kultaakin kalliimpia!

Tapahtuman kävijäpalautekysely keräsi vastauksia 193 kpl, ja saimme lukuisia vastauksia myös avointen vastausten kysymyksiimme! Kiitos teille jokaiselle, jotka olette jaksaneet kirjoittaa ja naputella itsenne palautelomakkeen loppuun. Palautteet mahdollistavat tapahtuman kehityksen askel kerrallaan, ja rakennamme Kotaen tulevaisuutta yhdessä teidän kaikkien osallistujien kanssa.

Yhdessä artikkelissa emme pääse pureutumaan kaikkiin palautteissa nousseisiin aiheisiin, mutta koostimme tähän uutiseen palautteissa yleisimmin nousseet risut ja ruusut, joiden koimme kaipaavan vastauksia jo ennen tulevaa tapahtumaa!

Kokonaisuudessaan tapahtuman palaute on tänäkin vuonna ollut kiittävää niin järjestäjiä, vapaaehtoisia, näytteilleasettajia kuin ohjelmanpitäjiäkin kohtaan, ja tapahtuma kokonaisuudessaan onnistunut vastaamaan siihen kohdistuneisiin odotuksiin erinomaisesti. Onkin upea nähdä, että yhä edelleen, yli 90 % teistä olisi valmis suosittelemaan tapahtumaa perheelleen ja tuttavilleen, sekä ennen kaikkea osallistumaan tapahtumaan uudelleen! 

Kiitos kaikille teille!

Kotae Expo 2025 NPS luvut:

Suosittelisin tapahtumaa ystävälle/kollegalle/perheenjäsenelle 57

Kokonaisvaltainen laatu – kuinka hyvin tapahtuma onnistui kokonaisuudessaan 41

Osallistuisin tapahtumaan uudelleen tulevaisuudessa 64

Mikä on NPS? Klikkaa tästä lisätietoja!

NPS, eli Net Promoter Score on asiakastyytyväisyyden mittari, joka perustuu kysymykseen “kuinka todennäköisesti suosittelisit tuotetta tai palvelua ystävällesi tai kollegallesi?”.

Vastaukset asteikolta 0-10 jaetaan kolmeen ryhmään, ja laskentataikuuksien jälkeen saatava tulos asettuu välille -100 – +100.

Positiivinen NPS on lähtökohtaisesti aina hyvä. Yritysmaailmassa tavanomainen tavoite/käsitys hyvästä tuloksesta on 30. Erinomaisesta tuloksesta voidaan puhua, kun NPS ylittää 50, ja maailmanluokantuloksesta puhutaan, jos luku ylittää 70.

Nostot Kotae Expo 2025 tapahtuman palautteista:

Kuvausseiniä!

Kuvausseinät keräsivät palautteissa useamman kiitoksen, ja myös toiveen siitä että niitä tulevaisuudessa saataisiin tapahtumapaikalle enemmän! Pyrimme panostamaan tähän osa-alueeseen enemmän tulevaisuudessa. Tänä vuonna kuvauspisteiden suunnittelun vastuu jäi taltiointitiimillemme, mutta etsimme tähän kokonaan omaa kuvauspistetuottajaa, joka vastaisi näiden suunnittelusta ja toteutuksesta tapahtumaan!

Narikat

Aulan narikan toiminta ja sen jonojenohjaus ovat keränneet osakseen joitain palautteita, ja havainnoimme ajoittaista kaaosta myös tapahtuman aikana. Pyrimme kehittämään narikoiden palvelua tulevalle vuodelle niin, että ohjeistukset muun muassa isotavaranarikan hyödyntämisessä repuille ja laukuille pysyisivät yhtenäisinä koko tapahtuman ajan. Isotavaran sijaintia tullaan myös päivittämään, jotta asiointi myös ilta-aikaan sujuu ketterämmin, minkä ohella koetamme pohtia ratkaisuja pientavaranarikoiden täyttöasteen hallitsemiseksi – sillä tänä vuonna ohjeistuksia päädyttiin muuttamaan lennosta osin senkin takia, että takkinarikan puolelta tilat loppuivat kesken.

Tapahtumasovellus

Tapahtumasovellus keräsi sekä kiittävää että kehitystä vaativia palautteita. Kiitos näistä jokaisesta, keräämme ne yhteen, ja kokoamme yhteen kehityslistan, jota lähdemme hiljalleen työstämään eteenpäin. Kehityslistalle nousevat erityisesti eri tilojen ja paikkojen selkeämpi esiin nostaminen, sekä tavoite löytää ratkaisu ohjelmalistauksen hakutoiminnon toteuttamiselle. Myös ohjelmakartan esittämisen muotoon pyritään löytämään uusia ratkaisuja.
Ohjelmadata itsessään tulee sovellukseen Kompassista, joten ohjelmien myöhästymiset ja peruuntumiset viedään ensisijaisesti Kompassiin, josta ne päivittyvät myös sovellukseen. Päivittäminen on manuaalista, ja voisi olla ohjelmatiimimme pohdintalistalla, saataisiinko tätä toteutettua, jotta tieto kulkisi vastaisuudessa jouhevammin.

Ruokailu

Ruokailupaikat messukeskuksella keräsivät jonkin verran palautteita hintatasostaan, tarjonnastaan ja aukioloajoistaan. Messukeskuksen ravintoloiden toiminnasta vastaa Finnresta, jonka kanssa pyrimme yhteistyössä rakentamaan kokonaisuudesta toimivan. Viemme palautteita eteenpäin ja pyrimme löytämään ratkaisuita mainittuihin ongelmiin tulevaan tapahtumaan.

Ruokakojut ulkopuolisilta kauppiailta

Finnrestalla on yksinoikeus ruokamyyntiin messukeskuksen tiloissa, minkä vuoksi emme ole päässeet tuomaan ulkopuolisia ruokamyyjiä tapahtuma-alueelle.

Ruokakojut takoyakeilla ja muilla herkuilla puhuttelisivat kuitenkin myös järjestäjätahoa, joten pyrimme tulevalla kaudella käymään keskustelua ruokapuolesta ja mahdollisten ulkopuolisten myyjien tapahtuma-alueelle tuomisen vaikutuksista järjestelyihin laajemmin.

Bussiliikenne

Bussien täyttöaste oli sekä Nyssen matkustajadatan että meille tulleiden palautteiden mukaan huomattavan suuri. Busseihin ei ole aina päässyt kyytiin enää välipysäkeiltä, ja on saattanut joutua odottamaan seuraavaa bussia.

Olemme keskustelleet asiasta Nyssen kanssa, ja tulevalle vuodelle messubussien määriä tarkastellaan jälleen uudelleen. Vaikka lopullinen päätös bussivuoroista ei siis suoranaisesti olekaan käsissämme, lupaamme omalta osaltamme tehdä kaikkemme, jotta tulevana vuosina vuoroihin saataisiin muutama extra ajo lisää! Samalla pyrimme siihen, että Tampereen poikittaisliikenteen bussit (Hervanta – Messukeskus, Länsi-Tampere – Messukeskus) saataisiin mukaan muutamin aamu- ja iltavuoroin siirtymien nopeuttamiseksi.

Tulevan julkisen liikenteen helpottamiseksi on myös onneksi jo aloitettu raitiovaunulinjan rakentamistyöt messukeskuksen suuntaan! Tämä ei vielä auta meitä ensi vuoden tapahtumassa, mutta kenties muutaman vuoden kuluttua pääsemme kertomaan myös messuratikan vuoroista.

Lisää Koreaa näkyviin!

Etelä-Korean näkyvyyttä tapahtumapaikalla toivottiin useammissa kommenteissa lisää! Yritämme! Jos sinulla on mielessäsi jokin Korealaiseen kosmetiikkaan, musiikkiin tai muuhun aiheeseen liittyvä myyjä tai muu yhteistyökumppani, vinkkaa siitä meille, niin pyrimme saamaan uusia kasvoja mukaan tapahtumapaikalle!

Tuntemamme näytteilleasettajat eivät vielä toistaiseksi ole valitettavasti päässeet mukaan tapahtumaan, mutta toivottavasti tilanne olisi tulevaisuudessa toinen. Myös ohjelmasisältöjä otamme mieluusti vastaan Korea-teemoista.

Lattiamajoituksen sijainti

Lattiamajoituksen sijainti aiheutti harmitusta – pyrimme palauttamaan majoituksen messukeskukselle tulevalle vuodelle, tai löytämään majoituspaikan lähempää tapahtumapaikkaa. Tämän vuoden osalta hallimajoitus ei valitettavasti ollut mahdollinen uusien paloturvallisuusmääräysten johdosta. Ratkaisua jouduttiinkin harmittavaisesti etsimään etäämmältä, jotta majoituspaikkoja saatiin tälle vuodelle järjestymään lainkaan.

Tapahtuman aikainen tiedotus

Tapahtuman aikaisessa tiedotuksessa meillä on vielä tehtävää. Tapahtuma-alueen kuulutusten huolellinen testaaminen ennen tapahtumaa (nyt äänen voimakkuus vaihteli eri tiloissa ja eri kuulutusten välillä merkittävästi), ja koulutus tapahtuman aikaisten muutosten tiedottamisesta lisätäänkin tapahtuman vastaavien ensi vuoden tuotantosuunnitelmaan.

Myös tapahtuma-alueen näyttöjä pyritään käyttämään tiedotusvälineinä jatkossa tehokkaammin – valitettavasti emme pysty itse ajamaan sisältöjä näihin näyttöihin, mikä rajoittaa näyttöjen päivitysmahdollisuuksia tapahtuman aikana, mutta niiden sisältöä voidaan ennakkoon suunnitella ja valmistella vastaamaan yleisimpiin kysymyksiin erityisesti ohjelmasisällöistä.

Hengailulle ja liikkumiselle tilaa

Hengailualueet ja liikkumisen helppous keräsivät jälleen osakseen kiitosta. Hallien tilan käytössä oli tapahtunut kehitystä, eikä A-halli suuruudestaan huolimatta tuntunut enää samalla tavoin tyhjältä tai kolkolta. Kehitystä kuitenkin vielä tarvitaan, ja pääsemmekin jälleen piirustuspöydän äärelle uusien kehitysehdotusten kanssa! Väljät käytävät ja laajat hengailualueet kuitenkin kuuluvat Kotae Expoon, ja pidämme niistä kiinni myös vastaisuudessa, niiden suhteen ei siis huolta!

Mistä muusta tilojen suhteen olemme itse haaveilleet? Tulevalle vuodelle haaveilemme muun muassa siitä, että pääsisimme siirtämään päälavan D-halliin (jonka pienemmässä kaistaleessa nähtiin tänä vuonna tapahtuman sivulava), ja näin rauhoitettua E-hallin (myyntipöytähalli) äänenvoimakkuuden tasoa. Sivulava muuttaisi tällöin rauhallisempien ohjelmasisältöjensä kanssa A- tai E-hallin puolelle. A-hallissa suurempaa meluhaittaa ei tänäkään vuonna ollut, ja hengailualueet tukivat mahdollisuutta osallistua tapahtumaan pidempiä aikoja yhtäjaksoisesti, joten koko kokonaisuutta emme suotta lähde rikkomaan, vaan kehitämme eteenpäin sitä mikä jo toimii!

Kiitos kaikille palautteista. Nähdään Kotae Expossa 2026!

Uutisen kansikuvan kuvaaja: nakseli_

Kotae Expo 2025